اسمارت لاک چیست | معرفی قابلیت های Smart Lock در گوشی اندروید

یکی از بهترین ویژگی های گوشی های اندرویدی Smart Lock است. سیستم قفل هوشمند اندروید باعث می شود کاربر هنگام استفاده از تلفن همراه احساس راحتی کند. سوالی که از شما داریم این است؛ چند بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می کنید؟ برای این سوال بسیاری از افراد پاسخ می دهند که بدون شک باید بارها به تلفن مراجعه کنند تا کار خود را بررسی کنند یا به تماس پاسخ دهند. برخی دیگر معتقدند که تعداد استفاده ها بسیار زیاد است.

حالا تصور کنید گوشی شما قفل است، بنابراین برای استفاده باید هر بار قفل را وارد کنید. البته امنیت گوشی شما بسیار مهم است. اما گاهی اوقات کار زیادی با گوشی انجام می شود و واقعاً خسته کننده می شود. به خصوص اگر برای باز کردن قفل گوشی مجبور باشید چندین بار رمز یا الگوی خود را وارد کنید.

اسمارت لاک چیست؟

Smart Lock قابلیتی است که به افراد این امکان را می دهد که تحت شرایط خاصی (مانند اتصال به وای فای خانگی) قفل گوشی اندرویدی خود را باز کنند و پس از خروج از موقعیت به صورت خودکار قفل شوند. البته این روش در تمامی گوشی ها وجود دارد. برای داشتن این قابلیت در گوشی خود باید اندروید 5 یا بالاتر داشته باشید.

استفاده از قفل تلفن هوشمند اندرویدی به شما امکان می دهد از قفل شدن گوشی خود در موقعیت ها یا مکان های از پیش تعریف شده جلوگیری کنید. این ویژگی را می توان سفارشی کرد و به روش های مختلفی از آن استفاده کرد. ویژگی Smart Lock ابتدا برای کاربران اندروید 5.0 آب نبات چوبی معرفی شد و بعداً به تدریج در گوشی های دیگر نیز گسترش یافت. ویژگی Smart Lock از قفل شدن دستگاه شما در شرایط خاص جلوگیری می کند.

ویژگی های قفل هوشمند اندروید گوگل

اگر بخواهیم ویژگی های قفل هوشمند را به تفصیل بیان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- قفل گوشی را با Smart Lock باز کنید

با استفاده از این گزینه، پس از باز شدن قفل گوشی، قفل آن باز می ماند تا زمانی که حرکاتی مانند نگه داشتن یا حمل را تشخیص دهد. البته ناگفته نماند که این گزینه مشکلات امنیتی خاص خود را دارد، به عنوان مثال وقتی گوشی خود را در مکانی خاص رها می کنید، مکانیسم قفل آن به سرعت فعال نمی شود. اما وقتی در حال رانندگی یا سوار شدن به اتوبوس یا قطار هستید، گوشی شما قفل می‌شود و امنیت آن را کاهش می‌دهد.

2- محل امانت

با فعال کردن این گزینه زمانی که در یک مکان خاص و امن هستید، می توانید گزینه Safe Locations را فعال کنید و در یک مکان خاص و امن، دستگاه شما از GPS برای تعیین مکان استفاده می کند و گوشی شما قفل نمی شود. اگر زنگ هشدار نشان دهد که شما در محدوده مورد نظر قرار دارید، قفل دستگاه باز می شود.

سه روش زیر در محیط های قابل اعتماد موجود است:

دقت بالا: از Wi-Fi، GPS، شبکه های تلفن همراه و غیره استفاده می کند. برای حفظ موقعیت دقیق گوشی خود
صرفه جویی در باتری: گزینه مناطق مورد اعتماد به کاربران امکان می دهد در کار ردیاب موقعیت مکانی خود با مصرف انرژی کم کمک دریافت کنند. به عنوان مثال، فقط می توانید از شبکه تلفن همراه یا اتصال Wi-Fi استفاده کنید.
Device Only: در این حالت، فقط GPS قادر است مکان دستگاه شما را به روز کند.

یک منطقه قابل اعتماد یک ابزار مفید برای باز کردن قفل است. این مناطق محدودیت های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، اگر در آپارتمان زندگی می کنید، انتخاب یک منطقه امن مشکلات زیادی در شناسایی آپارتمان و همسایگان شما دارد. از آنجایی که مکان GPS در هیچ دو آپارتمانی تقریباً یکسان است و امکان یافتن چندین آپارتمان وجود دارد، این امکان وجود دارد که دستگاه شما خارج از خانه شما باز شود.

اگرچه تنظیمات Trusted Zone نیز از Wi-Fi استفاده می‌کنند، اما نمی‌توانید هنگام اتصال به شبکه خاصی قفل آن را باز بگذارید. با این حال، راه حلی برای این مشکل وجود دارد. می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که فقط زمانی روشن شود که به شبکه Wi-Fi خانگی خود متصل است.

3- دستگاه های مورد اعتماد

قفل هوشمند اندروید گوگل مزیتی است که اگر گوشی شما به دستگاه مورد اعتماد دیگری متصل باشد، قفل آن باز می شود. به عنوان مثال، می‌توانید ساعت هوشمند، بلندگوی بلوتوث در خودرو یا ردیاب تناسب اندام را به عنوان یک دستگاه قابل اعتماد در تلفن خود علامت‌گذاری کنید تا زمانی که گوشی شما به یکی از آن دستگاه‌ها متصل است، قفل آن باز شود.

دستگاه‌های مورد اعتماد از اتصال بلوتوث برای بررسی وضعیت Smart Lock استفاده می‌کنند. اگر این اتصال به هر دلیلی قطع شود، Smart Lock غیرفعال می شود و دستگاه شما قفل می شود.

4- صدابردار

در برخی از دستگاه‌های اندرویدی، می‌توانید از دستیار Google برای استفاده از تشخیص صدا برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید. به این ترتیب قفل هوشمند صدای شما را می شناسد و از آن برای باز کردن قفل ابزار استفاده می کند. هنگامی که گزینه حجم را انتخاب می کنید، عبارت "OK Google" به ابزار باز کردن قفل تبدیل می شود. از سوی دیگر، گوشی های قدیمی اندروید 8 اوریو از دستیار گوگل برای قفل یا باز کردن قفل دستگاه استفاده می کنند.

آموزش مسدودسازی هوشمند

تا اینجا در مقاله با کیفیت و ویژگی های قفل هوشمند اندروید آشنا شدیم. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه قفل هوشمند را فعال کنیم؟

فعال کردن قفل هوشمند گوشی اندرویدی شما بسیار آسان است، تنها چیزی که برای فعال کردن آن نیاز دارید یک رمز عبور است. در این فرآیند در قسمت Security & Settings به تنظیمات رفته و Smart Lock را انتخاب کنید. البته این ویژگی در گوشی های سازنده گوشی کمی متفاوت خواهد بود. اگر Smart Lock را در تنظیمات پیدا نکردید، بهتر است Smart Lock را در کادر جستجوی بالای صفحه تایپ کنید تا آن را پیدا کنید. پس از دریافت قفل هوشمند، رمز عبور تلفن را وارد کنید و بین جستجوی واقعی، مکان مورد اعتماد برای افزودن مکان مورد نظر یا ابزارهای مورد اعتماد، یکی را انتخاب کنید. برای غیرفعال کردن Smart Lock، به Smart Lock برگردید و حالتی را که فعال کرده اید غیرفعال کنید. همچنین ایده خوبی است که آدرس هایی را که برای دستگاه ها و مکان های مورد اعتماد ارائه می دهید حذف کنید.

نحوه غیرفعال کردن Smart Lock

اگر می خواهید Smart Lock را به طور موقت در گوشی خود غیرفعال کنید، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید. برای انجام این کار، به تنظیمات → صفحه قفل → تنظیمات قفل امن بروید و رمز عبور خود را وارد کنید. پس از آن گزینه Show Lock را فعال کنید. روی نماد پاور و سپس نماد قفل ضربه بزنید. این سیستم قفل بیومتریک مانند اسکن اثر انگشت و تشخیص چهره با Smart Lock را فعال می کند.

آموزش باز کردن قفل هوشمند

یکی از بزرگترین مشکلات Smart Lock این است که نمی تواند دستگاه شما را در صورت اتصال به یک شبکه Wi-Fi خاص باز نگه دارد، اما شما می توانید با اپلیکیشنی به نام Auto. Automate یک برنامه اتوماسیون اندروید با کاربری آسان است که می توانید از آن برای باز کردن قفل دستگاه خود هنگام اتصال به شبکه Wi-Fi استفاده کنید. از میان گزینه‌ها، «جریان‌های بیشتر» را انتخاب کنید، سپس گزینه خاموش کردن قفل را هنگام اتصال به وای‌فای خانه خود پیدا کنید. نسخه مورد نیاز توسط p s تولید شده و مطابق شکل زیر آن را دانلود کرده و سپس به سایت Automation برگردید.
سپس گزینه Block Diagram را انتخاب کنید. «غیرفعال کردن قفل صفحه در وای فای خانگی» از لیست و روی نماد آبی خودکار در گوشه سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید. سپس روی نماد زنجیره در بالا کلیک کنید. این به طور خودکار صفحه ویرایش سازمان ها را باز می کند. پس از ویرایش، یک دنباله خودکار باید اجرا شود. تا زمانی که دستگاه به یک شبکه وای فای معتبر و تعریف شده متصل باشد، قفل آن باز می شود. اگر می‌خواهید تلفنتان هنگام اتصال به شبکه وای‌فای دیگری خاموش شود، فلوچارت اتوماسیون را با ضربه زدن روی منوی سه نقطه و انتخاب «تکراری» کپی کنید. سپس پروفایل Wi-Fi را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

چگونه قفل تلفن همراه را از طریق وای فای باز کنیم

یکی از شرایطی که در Smart Lock باید به آن توجه ویژه داشت، قابلیت بازکردن قفل گوشی در هنگام اتصال به شبکه وای فای است. برای این کار ابتدا یک اپلیکیشن خودکار مخصوص را از گوگل پلی دانلود و نصب می کنیم. با کمک این برنامه می توانید هر فعالیتی را که قبلا به صورت دستی انجام می دادید در گوشی خود انجام دهید. به همین دلیل ابتدا درخواست دسترسی به قسمت های مختلف گوشی را می دهد. همچنین باید نرم افزارهایی مانند Automate Network Permissions را دانلود و نصب کنید، اما فراموش نکنید که این ویژگی فقط در گوشی های روت شده قابل اجرا است.

پس از باز کردن برنامه، در صفحه اول گزینه More Flow را انتخاب کنید. در گوشه سمت راست بالای پنجره بعدی، عبارت Turn off screen lock on home Wi-Fi را در قسمت جستجو وارد کرده و آن را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید. پس از اتمام دانلود، می توانید این مد را در صفحه اول برنامه پیدا کنید. نماد قلم در سمت راست پایین صفحه را انتخاب کرده و کلیک کنید، سپس روی نمادی که شبیه یک دایره است ضربه بزنید. در پنجره بعدی، فیلد سوم را هنگام اتصال به وای فای از سمت چپ انتخاب کنید. در قسمت Network Name یک نام برای شبکه Wi-Fi وارد کنید و روی Save کلیک کنید. اکنون به صفحه مورد نظر خود بروید و start را فشار دهید.

سخن آخر

Smart Lock وسیله ای کاربردی است که امروزه به دلیل امنیت و سهولت استفاده طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. آیا ارزش استفاده از این ویژگی را دارد وقتی می دانید که امنیت دستگاه شما را به خطر می اندازد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که همه این جنبه ها به نظر و شرایط شخصی شما بستگی دارد. چرا وقتی در خانه هستید باید گوشی هوشمند خود را قفل کنید؟ فرض کنید در حال مشاهده یک دستور غذا به صورت آنلاین هستید و برای مدتی حواس شما پرت می شود و دستگاه شما قفل می شود. بدون شک زمان را تلف خواهید کرد تا زمانی که قفل گوشی خود را باز کنید و بقیه آموزش را تماشا کنید. برای استفاده از Smart Lock باید به دنبال بهترین موقعیت باشید. به عنوان مثال، بسیاری از کاربران باید دستگاه خود را به یک شبکه Wi-Fi متصل کنند. نظر شما در مورد این ویژگی چیست؟

 

منبع: شهر سخت افزار مجله فناوری



می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: